Как да продаваме собственото си изкуство

И тази седмица статията е насочена към хората на изкуството – художници, приложници – които се опитват сами да продават произведенията си. Материал по болезнената тема, специално за тях, подготови Мег Коновска – художник и дизайнер.

Ако не си в тази сфера, сподели текста с приятели художници, а ти прегледай следните две статии:

Приятно четене на всички!

п.с. Виж в края на статията от какви безплатни консултации със специалисти в различни области можеш да се възползваш.

 

Наскоро четох статията „Как да привлечеш клиенти, когато си малък и предлагаш непрактични продукти и услуги“ – тези продукти, които ни се ядат, ни се пият, а засягат насладата на душата човешка. В нея като примери бяха приведени предимно интересни издателства, но отдолу имаше въпрос от художник – как да си продаваме собствената живопис. И тук кака ви доволно потърка ръце! Ето възможност да се изяви като виден наливач на акъл. 😉

Изкуството във всичките му форми и измерения има своите потребители. Ние, като негови създатели, сме длъжни да се занимаем с разпространението му и, ако не желаем да умрем от глад, с монетизирането му.

Неслучайно битува митът за „умиращия от глад художник”. Той не е точно мит, защото до голяма степен опасността е реална, надвиснала като дамоклев меч над главата на всеки, дръзнал да прекрачи професионално в дебрите на изкуството.

Колко от вас, колеги художници, се чувстват неудобно, когато стане дума за ценообразуване, или се чудите как така ще искате пари за нещо, което дори ви е приятно?

А многото примери за гениални, но действително крайно изпаднали артисти? Които за капак могат да влачат някоя „екстра” като душевно разстройство, алкохолизъм или физически недъг?

Да, всички тези примери далеч не са за подценяване. Но знаете ли защо се тръби около тях? Защото са интересни. Да, има и много интересни истории за преуспели художници, също гениални, които са чиста проба изперкали (Салвадор Дали), потресаващи (Деймиан Хърст) или абсолютни гадове (Пабло Пикасо).

Пък и нека си го кажем направо – на художниците им се рисува! Не им се занимава с продажби. Няма да лъжа, имаше време, когато и на мен лично ми се изправяха косите само при споменаването на думата „маркетинг”! Ето защо и това удоволствие се е делегирало (и все още често се делегира) на галериите. Срещу процент за свършената услуга, естествено. Да си покаже човек произведенията в галерия все още се счита за престиж и доказателство за успех.

Нека не започваме темата за големия пазар на изкуство, където играят милиони долари! Щом четете тази статия, вероятно произведенията ви не са част от него. Тук ще разгледаме някои идеи, подходящи за творец, решил да се занимава професионално с изобразително изкуство, който не желае да се държи скандално, за да привлече внимание, и същевременно няма намерение едва да свързва двата края.

продажба на картини, художници, онлайн магазин, фрийланс

 

Общи насоки при продажба на творчество

  • Като цяло хората обичат да купуват, а не да им продават. Това се отнася не само за изкуството. Вие трябва така да представите нещата си, че отсреща да пожелаят да ги имат.

  • Ако сте начинаещ или неизвестен автор, приемете, че първоначално ще работите за име, за да може след време името да работи за вас.

  • При ценообразуването взимайте предвид разходите за материалите, времето за изработка и художествената стойност на творбата. Ако сте дали 10 лв. за материали, работили сте 3 часа, оценили сте труда си по 20 лв. на час, крайната цена не бива да пада под 70 лв. Художествената стойност на творбата невинаги зависи от времето за изработка, нито пък от формата и техниката на работа. Ако за тези 3 часа сте успели да създадете изключителна творба, може да поискате и много повече.
  • Чисто психологически хората са по-склонни да дават по-големи суми за по-големи формати. По отношение на изразходените материали може да е оправдано, но форматът не е гаранция нито за вложеното време, нито за качеството на произведението. Ако творбата ви е по-малък формат, можете да я рамкирате с паспарту, за да промените възприятието за размера.
  • Важно е всеки да е наясно какво може и иска да рисува; кое е силата му и за каква аудитория е предназначена. Любителите на абстрактно изкуство често са различни от почитателите на хиперреализма; пейзажистите невинаги обичат да рисуват портрети, а някои артисти предпочитат да не работят по поръчка.
  • Добре е да имате творби и продукти в различен ценови диапазон. Освен оригиналната творба, може да предлагате авторски копия и варианти, принтове в ограничен (или не) тираж, чашки, чанти, тениски, картички, тетрадки и други сувенири по пример на световните галерии за изкуство. Ако държите на изцяло оригиналните творби, пак можете да включите различни формати, техники и детайлност, така че да можете да предложите различни цени.

  • Ако имате афинитет към преподаването, може да давате уроци: по групи или индивидуално, за деца или за възрастни, като арт терапия, просто забавление или за професионални цели, на място или онлайн, а защо не и като преподавател в някоя образователна институция.
  • Надхвърляйте очакванията! При общуване с клиента включвайте малки жестове, добро отношение, красива опаковка, първокачествени материали, сертификати за автентичност с личен подпис, картичка, безплатна доставка (когато е възможно). Не е необходимо да е всичко наведнъж, но доброто впечатление прави чудеса. А и какво по-хубаво от редовен клиент, който препоръчва на всичките си познати?

И това ни отвежда до следващата част с предложения за някои ефективни начини човек да пласира изкуството си. Те могат да се комбинират помежду си, според това което ни допада най-много и работи най-добре за нас. Списъкът вероятно може да се разшири, но това са идеите, които ми дойдоха, докато пишех статията.

Как и къде да продавате изкуството си

1. Препоръките от уста на уста са особено силен инструмент

Слагам го на първо място, защото според изследвания, над 80% от всички продажби се дължат на препоръки.

Очевидно, на първо място, е важно колкото се може повече хора да разберат, че рисувате по начин, който допада на определена аудитория. Може да сте подарили някоя и друга картина или да сте си показали произведенията по социалните мрежи, да сте направили изложба, или да сте се включили в благотворителна инициатива. Това всичко е начална инвестиция, която се прави с цел популяризация. В момента, в който вашето изкуство достигне идеалната си аудитория, тя сама ще почне да го препоръчва.

Един нагледен пример от бизкото минало – на наши приятели, като младо семейство, им бил подарен семеен портрет. Те били във възторг и направили поръчка на същия художник за друг портрет, който подариха на нас – пак като младо семейство. Ние също останахме очаровани от изпълнението и когато дойде време за специален подарък за младо семейство… Да, познахте – потърсихме същия художник и поръчахме следващ портрет. Други наши приятели, които видяха картината у дома, на свой ред поискаха координати на човека, за да поръчат и те портрет за повод… на младо семейство. И всичко това стана в рамките на няколко месеца.

2. Изложби и галерии

Самата изложба е събитие с малко по-различен характер. Основната цел при него е маркетинг и популяризация, както и придобиване на своеобразен статут. Това може и да е снобария, но все пак едно е да кажеш, че имаш десет самостоятелни изложби зад гърба си, друго е да нямаш нито една. Една изложба, особено самостоятелна, може да е свързана със сериозни разходи, логистика, разправии, организация, и накрая, ако имаш продажби и АКО успееш да покриеш разходите по нея, това е вече успех.

Не на последно място проблемът с покриването на разходите се дължи на процента, който галериите взимат за всяка продажба като посредник. Най-често таксата варира между 30 и 50% . Отделно, при организиране на изложба много галерии искат и наем, който в зависимост от продължителността също може да варира. Срещу тази такса обаче добрите галерии включват различни услуги като медийно покритие, кетъринг, кураторски услуги, заснемане на откриването, и евентуално събития, обвързани с изложбата.

При договорка с галерията (в зависимост дали тя има подобна практика), картините могат да се оставят и на консигнация срещу определен процент, без непременно да е имало изложба. Преимущество е, че посетителите на галериите са обикновено ценители на изкуството. Някои от тях са готови и да купуват. Ако не веднага, то в бъдеще. Затова подобно сътрудничество не е за пренебрегване и също има своето приложение.

 

3. Арт магазини

Това са тези малки магазинчета, които са пълни с разни интересни, ръчно правени и рисувани чудесийки. Обикновено там се избират интересни подаръци. По-подходящи са за приложници, които работят в по-ниския ценови диапазон и са склонни да си оставят нещата на консигнация. Също както и в галерията, и тук е нормално да се вземе процент за услугата. Тук обаче той обикновено варира между 20 и 30.

4. Художествени и занаятчийски изложения и базари

Още едно място за комуникация на живо с потенциалните клиенти, където е възможно око да види и ръка да пипне. Обикновено се организират около празници, за които хората търсят специален подарък и са с фиксиран наем за щанд.

Отново такова събитие е подхоящо за по-ниския ценови диапазон. Затова има смисъл, дори да представяме по-скъпи произведения, да се постараем да включим неща от различни ценови групи, които с оборота да помогнат за избиване на разходите по наема.
Важно е да следим колко са посещавани базарите от серията преди да се включим и да се доверяваме на доказани организатори, когато е възможно.

5. Сътрудничества

Често забравян и пренебрегван, но доста силен инструмент. Прилича на препоръката от уста на уста, но този път е от страна на друг професионалист със сходна на твоята идеална аудитория.

Например ти си детски илюстратор и си сътрудничиш с издателство. При издателството идва автор, написал детска книжка, за която се нужда от илюстратор. И то те препоръчва.

Или правиш голямоформатна абстрактна живопис и си сътрудничиш с интериорни дизайнери, които предлагат модерни решения. Те могат да препоръчат нещата ти на клиентите, които желаят да добавят подобни акценти в своя дом, хотел или офис.

Също не са за подценяване и контактите с други художници, на които да прехвърляте проекти, защото нямате възможност да ги поемете. Ако възгледите и отношенията ви го позволяват, дори може да договорите скромен хонорар за вас като посредник, например 10% от крайната цена.

6. Социални мрежи

След толкова подробно разглеждане на възможности в реалния свят, да обърнем внимание и на силата на Интернет и социалните мрежи. Само по тази точка може да се изпише отделна книга, но тук ще спомена набързо някои основни принципи.

  1. Моделите на живото общуване се пренасят и тук, като е особено важно човек да подбира публика с отношение към изкуството, което предлага. По-добре малка, отбрана аудитория с истински интерес, отколкото всичко живо от списъка с приятели, които ще приемат поканата само, за да не ви обидят.
  2. Всяка социална мрежа има своите особености, но при всички трябва да се спазва постоянство и яснота по отношение на това какво предлагате, какво можете да правите и как човек да поръча.
  3. Желатено е да показвате колкото се може повече хубави снимки на творбата. Това включва детайли, снимка в обстановка, изглед от различни ъгли (ако е необходимо), изобщо всичко, което помага да се придобие по-пълно впечатление.
  4. Показвайте смело нещата си, дори в процес на работа; споделяйте идеи без да се боите, че ще ви ги откраднат. Да, може и това да се случи. Но няма да е краят на вашия талант – освен, ако сами не се откажете.
  5. Споделяйте публикации от други сфери, които може да са от интерес за вашите идеални клиенти – много вероятно е да се инересуват от музика, книги, филми, интериорни решения, пътешествия… А защо не и някоя вкусотийка, поднесена по атрактивен начин?
  6. Взимайте активно участие в групи за художници и професионалисти, където да завързвате познанства и да обменяте идеи и опит. Ако владеете свободно чужд език, не се ограничавайте само с българската аудитория. Човек никога не знае откъде ще дойде препоръка.
  7. Собствен сайт – това е вашето собствено онлайн пространство, което обаче също трябва да популяризирате по различни начини, за да стигне до повече хора.
    Добре е да имате онлайн магазин или поне ясно посочени начини за поръчка и плащане.
    Старайте се да показвате картини в наличност, а не само продадени. Изключение може да се прави, ако рисувате само по поръчка и/ или всички творби са вече продадени.

  8. Онлайн платформи – тук има най-различни варианти, особено за международна аудитория. Някои от тях са:

Saatchi Art най-голямата онлайн платформа за изкуство. Базирана е в Лос Анжелис.

ArtGallery.co.uk – британски сайт за изкуство.

Art Finder – още една британска онлайн галерия.

DeaArt – българска онлайн галерия.

Upworkсайт за професионалисти от всякакви свободни професии. Подходящ е за художници с желание да приемат поръчки от сорта на илюстрации, дигитални графики и всякакви визуални проекти, които могат да се прехвърлят по електронен път.

Fiverrнискобюджетен вариант за всякакви дребни и бързи задачки, където най-ниските цени започват от 5 (долара, паунда, евро). Човек може да си постави и по-високи цени (напр. от няколкостотин евро), като наблегне на професионално изпълнение и по-дълъг срок на изработка. Подходящ за дигитално предавани визуални произведения (работата може да се свърши на ръка, но после се сканира/ фотографира професионално и се праща на получателя в определения срок).

Etsyонлайн платформа за всякакви ръчно правени авторски произведения. Вървят както физическите, така и дигиталните творби. (Ако не знаете откъде да започнете с отварянето на онлайн магазин в тази платформа, прегледайте статиите с таг Etsy, ще ви помогнат.) 

E-Bay и Amazon тук се продават всякакви неща, в това число и картини.

Както споменахме и по-горе, тези начини могат (и е препоръчително) да се комбинират. Не е наложително да следим всички канали, а да наблегнем на това, което най-много ни допада и е най-ефективно за нашия случай.

Надявам се материалът да ви е бил полезен и интересен. Каня ви да споделите в коментарите какво прилагате вие в практиката си, кое ви носи най-голям успех и дали сте открили нещо в предложенията, което бихте искали да приложите в бъдеще.

В следващата част от статията ще събера наблюдения от личен опит на автори, продаващи успешно изкуството си.

Дотогава продължавайте да творите и нека силата бъде с вас!

===

художници, свободна практика, продажба на картини, фрийланс

 

Мег Коновска е художник, дизайнер и автор. ФБ страница: MegKonovskaArtAndDesign
Уеб сайт: justhowcoolisthat.com

 
 
 
 
 
 
 
 

Възползвай се от 4 безплатни консултации тази седмица:

One comment to “Как да продаваме собственото си изкуство”
  1. Отлична статия! Чете се леко и увлекателно, добре структурирана е, закачлив и същевременно интелигентен изказ и най-вече полезно съдържание. Аз лично открих нови хоризонти за мен. Благодаря, Мег!

Leave a Reply to Даниела Бошнакова Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *