3 основни принципа за формиране на композиционен център
Как да си сигурен, че най-важното в твоята реклама веднага привлича погледа на потенциалните клиенти? Първо определи кое е най-важното. Второ, превърни го в композиционен център на визията за твоята реклама.
Звучи по-сложно отколкото е. Дизайнерът Любомира Попова ти подсказва как да го постигнеш. Прочети кратката ѝ статия, разгледай примерите, пробвай да приложиш насоките ѝ към визията за твоята реклама. Ако не си сигурен какво се получава и дали си се справил добре, консултирай се, безплатно, с дизайнер. Напиши въпроса си в коментарите и Люба ще ти отговори до понеделник (17. 05. 2021).
===
Доста често, в статиите си за „Свободна практика“, говоря за композиция, визуална йерархия и композиционен център. За да ви помогна максимално лесно и ефективно да прилагате моите съвети към вашите визии, подготвих серия от кратки материали по всяка една от тези теми.
Започвам с нещо фундаментално – композиционния център. Той е носителят на:
- основния елемент (лого, продукт, бутон),
- основната идея и емоция (образът, който грабва вниманието, за да насочи погледа към продукта или call-to-action-а).
Затова и композиционният център е най-грабващата част от цялостната визия.
Изграждането му се базира на контраста между стойностите на отделните елементи и връзките между тях чрез няколко основни способа:
- светлина и стойност на цвета – контраст: светло-тъмно, детайлно-изчистено;
- размер;
- различна степен на разработеност на детайлите и наситеност на цвета;
- форма и посока на движението (когато има такова);
- различни текстури;
- придаване на дълбочина, като предният план е по-разработен, с по-наситени цветове и с по-големи елементи.
Обобщила съм тези способи в 3 основни принципа за формиране на композиция и композиционен център – размер, перспектива, контраст.
Как да привлечетe вниманието към най-важното във вашата визия, играейки с размерите
Когато контрастът се базира на размерите, по-големите елементи оформят центъра на
композицията. Това е така, защото човешкото око свързва размерите с близостта и
отдалечеността на обектите в пространството и се съсредоточава в по-близките.
Прилагам два примера за композиционен център чрез контраст в размера. В единия случай на фокус е продуктът, а в другия – текстът (който може да е името на продукта, призив за действие, името на бранда или логото):
Как да насочите аудиторията към най-важното във вашата визия, играейки с пространството
Използвайте някой от следните способи (вижте примери по-долу), за да създадете подходящия композиционен център за вашата визия.
- Пространството се изгражда на базата на перспективата и въздушната перспектива.
- Композиционният център е на преден план.
- Предният план е по-голям, заради близостта си с наблюдателя.
- Предният план е по-разработен и по-детайлен.
- По-наситените цветове в предния план избеляват в задния. Представете си пейзаж – дърветата пред погледа ви са наситено зелени; погледнете ли към дърветата в далечината, към планините на заден фон например, те изглеждат синкави и прозрачни.
- Използвате фотография, на която е заснето реално пространство. Ако е сниман път, превозно средство, бягащ човек и подобни, с нея можете имитирате и движения. Изображение с лице също може да създаде илюзия за движение, стига погледът да не е пряко насочен към обектива.
В примерите виждате пространство, изградено чрез подходящо изображение, и пространство, пресъздадено чрез контрастно послание на преден план и изображение в по-обрани нюанси на заден план.
Как да привлечете вниманието към най-важното във вашата визия, използвайки контраст
- Контраст на цвета. Най-контрастни са цветовете, които са противоположни в цветния спектър: червено-зелено; оранжево-синьо; жълто-лилаво. Комбинацията жълто-синьо също е много подходяща. Този тип контраст е нехарактерен за окото и по-скоро дразни. Затова употребата му привлича погледа безусловно. Подходяща комбинация е и хроматично-ахроматично (цветно и черно-бяло), както и самото черно-бяло.
- Контраст на нюанса – наситени-пастелни цветове; тъмни-светли цветове.
- Контраст на размера – при него по-големите елементи привличат вниманието приоритетно.
- При композиция с контрастни цветове е напълно възможно малкият елемент да закове погледа. Когато цялата композиция е в един цвят (или една тоналност), малкият контрастен елемент се „къса“ от общото звучене и няма начин да не грабне зрителя.
Прилагам примери за различна употреба на контраст. Забележете, че той невинаги е само на база цветове. Може да е и снимка-текст; негативна употреба на цвета; голямо-малко; обект-фон; близко-далечно и т.н.
Ако създавате дизайните си с помощта на темплейти, вземете предвид това, което прочетохте сега, за да подберете визия в съответствие с идеята ви за композиционен център.
А вие как построявате визиите си? Първо оформяте идея, която визуализирате? Или обратно – първо търсите подходящ дизайн, който да персонализирате?
Ако имате колебания, съмнения или въпроси, възползвайте се от безплатната консултация с дизайнер за този месец в коментарите.
Или просто пробвайте тези неща и си подгответе въпросите за следващия месец, когато ще разгледам темата за визуалната йерархия и композицията в дизайна по–подробно.
===
Любомира Попова е уеб дизайнер на свободна практика и художник-сюрреалист с артистичен псевдоним Fineluart.
Създава първия си статичен сайт през 2008. В момента се е специализирала в изработката на WordPress сайтове и визии за уеб. Занимава се с дизайн повече от 17 години, като през повечето време е била част от рекламни фирми и агенции. Създавала е визии за почти всички рекламни среди – външна, печатна, уеб, digital, TV. Работи основно с малки бизнеси в сферата на услугите, макар през годините да е правила реклами за представители на почти всички сфери.
Има професионален интереси в областта на дигиталния маркетинг, графичния дизайн и social media. Това ѝ дава възможност да вижда уеб сайтовете не само като дизайн, а като част от визуалната комуникация между бранда и потребителя. За нея всяка отделна визия е част от цялостно развитие, а не „парче дизайн“.
„Редовно консултирам клиенти и млади колеги и винаги се радвам, когато успея да улесня някого по пътя му в моята (любима) сфера. Ако имате въпроси за дизайн и реклама, съм насреща да помогна, независимо дали става въпрос за принципи в дизайна, тенденции, технически въпроси, видове реклами или се нуждаете от конкретни съвети за личните си проекти. Питайте ме.“ Люба